Wat als er een manier is om jouw verhaal online aantrekkelijk en visueel te presenteren, èn dat deze ook nog eens goed vindbaar is in Google en zo bijdraagt aan jouw vindbaarheid èn zichtbaarheid? Dan heb ik goed nieuws! Google ‘komt’ met Google Web Stories.

Je kent stories al van Instagram, Facebook en andere social media platformen. Nu komt er één bij. En wel een hele belangrijke: Google Web Stories dus.

Ik vertel je wat Google Web Stories zijn, wat jij er mee kunt en hoe je het inzet met daarbij ook een aantal interessante tips om er een succes van te maken. Lees verder, want dit wil je weten.

Google Web Stories. Een introductie

Voordat ik met de tips kom, leg ik je eerst wat meer uit over de web stories van Google. Wil je nu direct de tips? Klik hier om naar de tips te gaan.

Google Web Stories zijn een web versie van het populaire stories format zoals je die ook van social media kent. Je kunt dus foto’s, video’s, teksten en vormen combineren voor een dynamisch en visueel verhaal waar je doorheen kunt klikken.

Google’s Web Stories kunnen getoond worden in de zoekresultaten, afbeeldingen en Discover en biedt jou daardoor een extra mogelijkheid op zichtbaarheid. Op dit moment zijn er nog wel een aantal beperkingen hoe en waar de stories getoond worden, vooral op basis van locatie. Zoals de grid view in de zoekresultaten en de carrousel in Discover, die beiden nog niet beschikbaar zijn in Nederland en België.

Hieronder zie je een eenvoudig voorbeeld dat ik als voorbeeld heb gemaakt.

Of bekijk deze Web Story via zijn eigen specifieke url.

Niet helemaal nieuw

Helemaal nieuw zijn de stories van Google niet. We kennen de stories al lang van social media. Maar ook Web Stories bestaan al wat langer. Dat bewijst CNN wel. Want zij gebruiken al een aantal jaren stories op hun website.

Maar wat is er dan wel nieuw? De implementatie van Google Web Stories is nu een stuk eenvoudiger geworden waar ze nu voor iedereen (en dus ook voor jou) makkelijk te implementeren zijn. Waarover straks meer.

Wat kun je met Web Stories?

Met Web Stories van Google kun je je verhaal op je website op een andere manier delen dan alleen maar met berichten of pagina’s zoals je nu doet op je website. Web Stories voegt feitelijk een extra en nieuwe contenttype toe dat ook via een eigen url te bezoeken is dat dan zonder de andere pagina elementen is te zien. En dat is handig als je een story wilt delen.

Het idee van stories is dat je snel antwoord geeft op een zoekvraag. Dat is ook waar Google zich in het algemeen op richt en dit type content sluit daar dus uitstekend op aan. Geen lange berichten of pagina’s (die ook nog steeds belangrijk zijn) waar mensen doorheen moeten spitten. Dit verhoogt je kans op zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Snackable content

Google Stories behoort daarmee toe tot de familie van snackable content. Dat is content dat snel en eenvoudig te consumeren is. Lees meer over snackable content op de website van Frankwatching.

Deel jouw web story via een unieke url

Jouw verhaal is dus nu te delen dankzij een unieke url via het internet en daarvoor ben je niet afhankelijk van externe partijen waarop je verhaal gehost wordt. Jouw verhaal wordt op jouw website aangemaakt en via jouw website gedeeld.

De twee belangrijkste voordelen van Google Web Stories:

  • Iedere story staat op jouw eigen website met een unieke link. Dat is goed voor de SEO van jouw site. Zie het dus als een nieuwe contenttype naast de pagina’s en berichten waar je op gevonden wordt. Als je een story via zijn eigen url bezoekt, wordt de inhoud in een carousel getoond zoals je gewend bent van alle andere stories op social media.
  • Google gaat waardevolle stories tonen in de zoekresultaten, afbeeldingen en Discover. Dat is dus super goed voor de vindbaarheid jouw website en de zichtbaarheid van jouw organisatie.

Kortom, de stories dragen bij aan jouw vindbaarheid en zichtbaarheid!

Kenmerken Google Web Stories

Web Stories van Google hebben een aantal kenmerken waardoor het een interessant alternatief is naast alle andere media- en contenttypen waarmee je mensen kunt bereiken met jouw boodschap.

  • Google Web Stories is een mobile-first content type
  • Het is een initiatief van Google en werkt dus uitstekend samen met Google Search, afbeeldingen en Discover
  • Je kunt de stories inzetten om bijvoorbeeld een affiliate link in te plaatsen om zo geld te verdienen
  • Je kunt een dynamisch verhaal maken en delen dat de bezoeker controle geeft doordat deze er zelf doorheen kan klikken

Zo implementeer je Google’s Web Stories op je WordPress website

Goed. Nu weet je wat Google Web Stories is en wat je er mee kunt. Maar hoe kun je het implementeren?

Heb je een WordPress website? Dan zit je gebeiteld. Want dan is het implementeren van Google Web Stories zeer eenvoudig. Installeer en activeer de Web Stories WordPress plugin en dan wijst het zich vanzelf. Je kunt nu snel en eenvoudig de stories aanmaken. Maar om je op weg te houden geef ik je hieronder een aantal tips.

Heb je geen WordPress website? Ook dan kun je Web Stories toevoegen aan je website. Bezoek daarvoor de developer website waar Google uitlegt hoe je dat kunt doen.

Tips om Google Web Stories te implementeren

Nu je weet wat Google Web Stories zijn, volgen er nu een aantal tips die je helpen om het succesvol te implementeren.

Tip 1: linkjes

Google adviseert om niet meer dan één link in een story te gebruiken. En dat is logisch. Want iedere story zou één verhaal moeten vertellen en daar hoort in principe ook maar één CTA (Call to Action) bij.

Tip 2: content

Biedt echte waarde aan de bezoeker. Ik weet. Het is inmiddels een dode term zonder context. Maar jij kent de ins en outs van jou branche het beste. Waar zitten jouw klanten en webbezoekers op te wachten? Welke onderwerpen kun je dan behandelen en welke vragen kun je beantwoorden.

Tip 3: aantal slides

Volgens Google kun je het beste tussen de 10 en 20 slides maken per story. Zelf hanteer ik doorgaans 10 slides. Dat komt ook doordat je voor Instagram het beste je verhaal in 10 slides kunt vertellen.

Als je hetzelfde verhaal ook op Insta wilt delen, kun je dezelfde structuur aanhouden.

Tip 4: hulp

Vind je het nog moeilijk om zelf met layouts te komen, dan biedt Google ook een aantal templates voor WordPress die je kunt gebruiken zodat je direct kunt beginnen.

Tip 5: vergeet niet te spelen!

Experimenteer en speel. Een deel van jouw vak houdt ook in dat je er plezier aan beleeft. Dus zet soms je analytics pet af en ga gewoon spelen. Zo kom je ook tot verrassende ontdekkingen.

Meer weten over Google Web Stories?

Meer weten over hoe je Google Web Stories maakt en effectief inzet? Ik help je er graag mee. Mail naar contact@createdbydesign.nl of vul het formulier in.

Gebruikte bronnen

Veel gestelde vragen over Google Web Stories

Wat is Google Web Stories?

Google Web Stories zijn een web versie van het populaire stories format zoals je die ook van social media kent. Je kunt dus foto’s, video’s, teksten en vormen combineren voor een dynamisch en visueel verhaal waar je doorheen kunt klikken. Echter, deze stories zijn onderdeel van jouw website waardoor ze ook bijdragen aan jouw online vindbaarheid (SEO)

Wat kun je met Google Web Stories?

De web stories van Google stelt je in staat om jouw verhaal visueel te vertellen waardoor deze meer impact heeft dan andere contenttypen.

Wat zijn de voordelen van Google Web Stories?

Google Web Stories kent een aantal voordelen:
– Je kunt je verhaal sterk visueel vertellen
– Google Web Stories dragen bij aan een betere online vindbaarheid en zichtbaarheid. Want ze gaan ook getoond worden in o.a. de zoekresultaten van Google als antwoorden op vragen die mensen hebben
– Ze behoren tot de familie van snackable content. Dat is content dat je snel tot je kunt nemen en waarbij je snel een vraag beantwoordt krijgt door verhalende teksten, foto’s en video.

Categorieën: Content, SEO en Webdesign