Je hebt een geweldige bedrijf, een prachtige website èn je bent druk in de weer met social media. Maar op de één of andere manier word je online nog steeds niet goed gevonden. Hoe kan dat? Wat zie je over het hoofd? En, hoe kun je het oplossen?

In dit artikel vertel ik je meer over hoe je online beter gevonden wordt door jouw ideale klant. Daarbij deel ik ook een handige checklist vol met tips en ideeën om je online vindbaarheid direct te verbeteren.

Online gevonden worden: organisch of betaald

Online gevonden worden. Hoe doe je dat? Er zijn in de basis twee manieren die je helpen om online gevonden te worden:

  • Betaald
  • Organisch

Betaald online gevonden worden

Bij betaald moet je denken aan zoekmachineadverteren (SEA), plaatsen van advertenties op relevante websites of andere manieren waarbij je betaalt om je vindbaarheid en zichtbaarheid online te vergroten.

Als je adverteert push je je boodschap voor de ogen (eye balls, impressies) van potentiële klanten. Vaak gebeurt dat op basis van een profiel dat jij samenstelt waaraan het publiek dat jouw advertentie moet zien moet voldoen. Demografische en emotionele factoren, locatie, inkomen, interesses en dergelijke. Dat geldt voor zoekmachine-adverteren, en ook voor adverteren op social media. Je kunt dus zeer gericht targetten.

Organisch online gevonden worden

Als je organisch gevonden wordt ben je in staat geweest om potentiële klanten naar je toe te trekken (pull) dankzij goede content en een sterke SEO (zoekmachineoptimalisatie). Dus zonder er direct voor te betalen. Contentmarketing met SEO. En dat gaat verder dan alleen je eigen website; het is een meer holistische aanpak waarbij je ook social media en andere sites (linkbuilding) betrekt.

Onderzoek: leer je ideale klant kennen

Net als met een huis is ook het fundament onder jouw online activiteiten belangrijk. En dat fundament leg je met onderzoek. Op basis van degelijke informatie, gegevens en cijfers kun je betere beslissingen nemen. Ik neem je daarom kort mee door twee vormen van onderzoek die ik belangrijk acht voor jouw online vindbaarheid en zichtbaarheid.

Ken jij jouw ideale klant?

Wat je ook doet en welke opties je uit de checklist hieronder ook kiest, bedenk dat alles valt en staat met kennis over en begrip voor jouw ideale klant. Ken je je ideale klant niet? En kun je dus ook geen concrete omschrijving geven? Dan is het moeilijk om de juiste klant te trekken. Want waar moet je je op richten kwa SEO en content?

Eén van mijn poezen valt soms in de categorie ik-kijk-de-kat-uit-de-boom. Ze zit dan op iets meer dan een armlengte van mij zodat ik er nèt niet bij kan en negeert me volledig. Daar zit ik dan als volwassen man (sommigen zullen het er niet meer eens zijn 😉 naar haar te praten alsof ze een baby is om zelf maar aandacht te krijgen. Tot mijn grote hilariteit lijkt haar verontwaardiging daardoor soms groter te worden.
Maar het is eigenlijk heel eenvoudig bij haar: soms heeft ze gewoon even geen zin in aandacht, maar wil ze gewoon lekker zijn. Maar wel bij mij. That’s it. Toen ik dat gedrag leerde herkennen en haar gewoon liet zijn, ontstonden er ineens mooie dingen. Ze komt dan uit zichzelf naar mij toe en geeft zich volledig over.

Daarom begint alles met onderzoek. Wie is je ideale klant? Wat vinden zijn belangrijk? Met welke problemen kampen zij? Hoe kun jij die oplossen? En meer van dat soort vragen.

Heb je dus nog geen duidelijke idee van die ideale klant? Nodig jezelf dan eens (virtueel) uit bij je huidige klanten? Praat met hen.
Gebruik de informatie die je daar uit haalt om een persona (of klantprofiel) van jouw ideale klant te maken.

Je kunt dit zelf doen. Maar wil je echt goede resultaten, dan doe je er goed aan om het uit te besteden aan iemand met kennis van zaken of om er iemand bij te betrekken die je er bij helpt. Hier geldt namelijk: input bepaalt output. Als jouw persona niet klopt, dan richt je je op de verkeerde ‘ideale’ klant waardoor het verwachte resultaat uitblijft.

Voorbeeld van een uitgewerkte persona
Voorbeeld van een uitgewerkte persona

Zoekwoordonderzoek

Een ander belangrijk onderzoeksgebied dat je kan helpen bij een betere online vindbaarheid is (natuurlijk) zoekwoordonderzoek. Een zoekwoordonderzoek heeft als doel het vinden van zoekwoorden en zoektermen waarop jouw ideale klant online zoekt naar een oplossing. Heel simpel omschreven: Hoe omschrijven zij hun probleem en hoe zoeken zij? Zoals bijvoorbeeld: “Hoe voorkom ik dat mijn bril beslaat met een mondkapje?”. En hoe noemen ze de oplossing? Zoals bijvoorbeeld: “Spray beslagen bril”, of “Bewerken bril voorkomen beslaan bril”.

Het speelveld van SEO waar zoekwoordonderzoek een onderdeel van is.
Het speelveld van SEO waar zoekwoordonderzoek een onderdeel van is.

Deze zoekwoorden en zoektermen verwerk je vervolgens op een correcte manier in jouw webteksten met als doel dat deze pagina beter gevonden wordt en zo steeds beter in Google (en andere zoekmachines) wordt gerankt. Met als resultaat een betere vindbaarheid doordat je vaker zichtbaar wordt bij zoekopdrachten van potentiële klanten.

Zoekwoorden en zoektermen
Zoekwoorden en zoektermen zijn woorden en begrippen die jouw ideale klant in een zoekmachine invoert om voor haar/hem relevante informatie en oplossing te vinden.
Daarnaast zijn zoekwoorden en zoektermen ook woorden en begrippen die jij als website-eigenaar gebruikt in jouw webteksten zodat er een match ontstaat tussen waar naar gezocht wordt en waar jij op gevonden wilt worden.

Enkelvoudige zoekwoorden zijn korte zoekopdrachten van één of twee zoekwoorden: “beslaande bril”. Deze missen intentie en context omdat ze erg kort en algemeen zijn. Daardoor zullen er veel zoekresultaten worden getoond. Waaronder ook veel irrelevante.

Zoektermen zijn langere zoekopdrachten. Soms zelfs complete zinnen. Zoals het voorbeeld hierboven: “Hoe voorkom ik dat mijn bril beslaat met een mondkapje?”. De intentie en context is duidelijk waardoor ook het zoekresultaat veel beter zal zijn. Dat noemen we long tail of ook wel niche.

Dat betekent dat jouw website, als je inzet op long tail zoektermen, niet vaker getoond zal worden (soms zelfs minder vaak), maar dat de relevantie van jouw website ineens wel vele malen groter is waardoor de zoeker meer geïnteresseerd is in jou en jouw oplossing en je een goede lead hebt.

Een zoekwoordonderzoek kun je in principe prima zelf uitvoeren. Maar beter is het om iemand met kennis van zaken in te huren of te betrekken. Het resultaat zal daardoor beter zijn.

Hashtags
Hashtags zijn woorden die men vooral bij social media gebruikt om gevonden te worden. Het zijn woorden die voorafgegaan worden door een hekje (#). Deze zien er zo uit: #grafischontwerp #ondernemer etc. Waarom is dit belangrijk? Veel mensen volgen namelijk naast accounts ook hashtags. Zelf volg ik bijvoorbeeld de hashtag #bauhaus en ook #grafischontwerp. Op die manier krijg ik voortdurend posts onder mijn ogen die daarmee te maken heb van mensen die ik nu nog niet volg, maar soms wel ga volgen vanwege hun content.
Bij een hashtagonderzoek doe je in grote lijnen hetzelfde als bij een zoekwoordenonderzoek.

Rol van design bij het online vindbaar en zichtbaar zijn

Goed. Je weet nu al beter hoe je aan je online vindbaarheid kunt werken. En als bonus vind je onderaan een checklist met tips en ideeën die je verder helpen. En het ook lekker concreet maakt. Maar voordat we daar komen neem ik je kort mee in de rol van design. Want die speelt een grote rol. En als designer kan ik deze natuurlijk niet onbelicht laten.

Hoe vindbaarheid en zichtbaarheid hand in hand gaan

Om de rol van design (waaronder ook visual design, grafisch ontwerp, webdesign en meer) duidelijk te maken leg ik eerst het verschil tussen vindbaarheid en zichtbaarheid uit. Deze zijn in deze context namelijk erg belangrijk, maar lijken erg op elkaar.

Vindbaarheid draait om de mate waarin jij, jouw organisatie en/of jouw content online gevonden kan worden. Dat is echter maar een deel van jouw probleem. Maar wel het begin.

Zichtbaarheid draait om de mate waarin jij, jouw organisatie en/of jouw content online ook echt zichtbaar is. Het lijkt bijna hetzelfde. Maar zichtbaarheid draait ook om de mate waarin iets opvalt en aandacht krijgt. En daar komt design om de hoek kijken.

Afbeelding van verschillende Instagram posts van Dyl Life Design
Social media afbeeldingen Dyl

Meerwaarde van design

Design (waaronder ook visual design, grafisch ontwerp, webdesign, branddesign en meer) lijkt misschien veel op iets moois maken. Hoewel iets visueel aantrekkelijk maken een belangrijk onderdeel is van design, is de rol die design speelt in jouw communicatie veel groter.

Benieuwd welke rol (of eigenlijk rollen) design speelt en wat design kan doen? Hieronder een lijstje::

  • Herkenbaarheid (o.a. via jouw huisstijl dat ook consistent wordt toegepast)
  • Betrouwbaarheid (je moet die belofte dan wel inlossen) en geloofwaardigheid benadrukken
  • Sturen van het oog van de kijker naar waar jij het hebben wilt (b.v. een call-to-action of een telefoonnummer)
  • Visualiseren en communiceren van onder meer jouw boodschap, propositie, belofte en USP’s (Unique Selling Points)
  • Creëren van de juiste sfeer (aansluiten bij de verwachting van jouw potentiële klant)
  • Aanbrengen van structuur waardoor het geheel logisch wordt voor de kijker
  • Je professionaliteit tonen
  • Loyaliteit bij je klanten vergroten (Coolblue is hier een mooi voorbeeld van)
  • Die belangrijke eerste indruk (op basis waarvan een potentiële klant al dan niet besluit meer te willen weten)
  • Stopping power. Opvallen en aandacht vast houden. Mensen aanzetten om jouw post, advertentie of artikel te bekijken
  • En meer!

Verbeter je online zichtbaarheid met deze tips en ideeën

Dan is het nu tijd voor de beloofde checklist.

In onderstaande checklist geef ik je een aantal tips en ideeën waarmee je aan de slag kunt om je online zichtbaarheid te verbeteren zodat je online beter gevonden kunt worden. Dit is uiteraard geen complete lijst.

Betaald

  • Zoekmachine-adverteren (Google, Bing etc.)
  • Social media adverteren (Linkedin, Instagram, Facebook, YouTube etc.)
  • Plaats advertenties op relevante websites (Dat kun je rechtstreeks regelen of via partners zoals onder andere het display network van Google Adwords.)
  • Influencer marketing. Overweeg om influencers in te zetten om jou onder de aandacht te brengen. Kijk daarbij niet alleen maar naar grote bekende influencers, maar vooral naar influencers in jouw branche en niche
  • Adverteren in mobile apps waarvan je weet dat jouw doelgroep die gebruikt
  • Content schrijven en betaald laten plaatsen op een relevante website van iemand anders (sponsored content)
  • En meer.

Content (organisch)

  • Schrijven en plaatsen van relevante en waardevolle artikelen op je website en social media. Content marketing noemen we dit ook wel. Creëer een meerwaarde voor jezelf en je ideale klant
  • Maak en deel online dus kwalitatieve content en media zoals tekst (hierboven al aangehaald), foto, video of geluid die voor jouw doelgroep relevant en aantrekkelijk is
  • Blijf content toevoegen op een reguliere basis
  • Vraag om en plaats reviews van klanten op website
  • En meer.

SEO (organisch)

  • Optimaliseer pagina’s en website voor bezoeker en zoekmachine (in die volgorde)
  • Gebruik juiste zoekwoorden en zoektermen in jouw artikelen en berichten (zoekwoorden/keywords) waarop jouw ideale potentiële klant online zoekt
  • Maak jouw content informatief, aantrekkelijk en leesbaar voor doelgroep (met als gevolg dat men langer blijft hangen wat voor bv. Google een indicatie is van kwaliteit)
  • Gebruik alt-text bij afbeeldingen om deze relevantie mee te geven voor bezoeker en zoekmachines. En geef deze bestanden ook een logische naam
  • Maak website toegankelijk voor iedereen. Ook voor mensen met een verstandelijke, gehoor of zichtbeperking
  • Gebruik backlinks vanaf relevante en kwalitatieve websites naar jouw website of webpagina
  • Zorg dat je website snel is
  • Zorg dat je website goed door zoekmachines te indexeren is
  • Gebruik van goede meta data
  • SSL certificaat gebruiken
  • Voor laadsnelheid geoptimaliseerde afbeeldingen gebruiken (snelle laadtijd van je webpagina)
  • Maak je website gebruiksvriendelijk
  • Gebruik correcte redirects
  • Gebruik gestructureerde data op je pagina’s zodat deze de potentie hebben effectiever getoond te kunnen worden in de zoekresultaten (zie hieronder)
Gestructureerde data van de webpagina in de zoekresultaten van Google
Gestructureerde data van de webpagina in de zoekresultaten van Google. FAQ vragen en antwoorden worden hier overzichtelijk getoond
  • Voeg een site map toe. Een site map is een pagina met daarop alle pagina’s (die je openbaar wilt hebben) die je website rijk is. Deze is handig voor je bezoeker, maar ook voor zoekmachines
  • Werk actief aan link building. Bij link building zorg je er voor dat jouw website (url) wordt gedeeld op andere relevante en kwalitatief hoogstaande websites. Zo krijg je meer autoriteit bij Google
  • Voeg interne links toe. Interne links helpen zoekmachines om de onderlinge relaties tussen pagina’s in kaart te brengen en te begrijpen
  • Maak gebruik van de mogelijkheden die zoekmachines zoals Google je geven om je content en je bedrijf zichtbaar te maken. Denk daarbij aan Google Mijn Bedrijf (claim die sowieso!) of het toevoegen van gestructureerde data aan je webpagina
  • Zorg dat de url’s van je pagina’s logisch en beschrijvend zijn (niet createdbydesign.nl/23987Udsfd/, maar createdbydesign.nl/online-gevonden-worden/)
  • En meer.

Social media (organisch)

  • Relevante hashtags gebruiken in jouw social media post waarop jouw ideale klant zoekt. Zo krijgt jouw posts de potentie om gevonden te worden. Je kunt ook je eigen hashtag maken en gebruiken
  • Naast hashtags ook accounts noemen in je posts om zo het gesprek op gang te brengen
  • Waardevolle reacties geven op andermans content (het heet niet voor niets social media). Kortom: het gesprek aangaan en daarbij jezelf en je kennis/expertise laten zien
  • Vergroot het aantal volgers van jouw social media-account (Dit is een kip-en-ei geval). Meer volgers betekent doorgaans meer likes waardoor meer anderen (niet volgers) jouw post onder ogen krijgen en je mogelijk ook weergaan volgen. (Een aanzuigende werking, om het even zo te noemen)
  • Deel reviews van klanten
  • Deel gemaakt werk of laat jezelf zien (mensen doen zaken met mensen)
  • En meer.

Zo. Dat was de checklist. Het is duidelijk geen complete lijst. Er zijn nog zo veel meer mogelijkheden om je online vindbaarheid te vergroten. Omarm daarbij ook het principe van growth hacking waarbij je alles (binnen grenzen) doet om effect te sorteren.

Heb je nog leuke toevoegingen? Stuur deze dan naar mij op.

Meer weten over of hulp nodig bij jouw online vindbaarheid zodat je online beter gevonden wordt?

Wil je online beter gevonden hebben, of wil je er meer over weten? Ik help je graag. Mail dan naar contact@createdbydesign.nl of vul het formulier in. Dan beginnen we met een vrijblijvend gesprek.

Veel gestelde vragen over online gevonden worden

Hoe kan ik mijn online vindbaarheid vergroten?

Er zijn in hoofdlijnen twee oplossingen om je online vindbaarheid te vergroten: 1) betaald via o.a. advertising of promotional content of 2) organisch via het delen van hele goede content voor jouw ideale klant op je website en social media.

Waar moet ik rekening mee houden als ik content maak?

Als je content – tekst, foto, video of geluid – maakt en deelt houd je rekening met je ideale klant. De persoon voor wie je de content maakt. Anders gezegd: creëer content waar deze ideale klant op zit te wachten en echt wat aan heeft. Creëer meerwaarde.

Wat is de rol van design bij online vindbaarheid en zichtbaarheid?

Design (grafisch ontwerp, visual design, webdesign, branddesign en meer) heeft onder andere als taak om jouw boodschap, propositie en unique selling points zo goed mogelijk te communiceren. Een goed design doet dat beter dan een slecht design. Een goed design haalt meer rendement.

Categorieën: Branding, Content, Customer journey, SEO en Webdesign