Goede teksten zijn van grote invloed op het succes van jouw website. Een website dat technisch goed is en er aantrekkelijk uitziet zijn basisvoorwaarden. Voor een effectieve website dat resultaten boekt is meer nodig, waaronder goede teksten. Daarom geef ik je hier een aantal concrete tips die je direct kunt inzetten om jouw website effectiever te maken.

Hoewel ik zelf geen tekstschrijver ben, heb ik door de jaren heen wel enorm veel geleerd van anderen over goede teksten. Een aantal van die lessen deel ik hieronder met jou; tips die je direct op jouw teksten kunt toepassen (of kunt gebruiken voor jouw nieuwe teksten) om het rendement van je website te verbeteren.

Het draait niet om jou

Als je teksten schrijft is het goed om te onthouden dat het niet om jou draait. Uiteraard weet je goed dat je je doelgroep moet aanspreken, maar zeg nu eerlijk … begint jouw tekst ook wel eens met “Wij kunnen voor jou …”? Begin je teksten niet met “ik” of “wij”. Maar begin met en bij de bezoeker. Wat is het probleem waarmee jouw (ideale) klant zit? En welke oplossing bied jij? Stem je teksten daarop af. En gebruik dan woorden als ‘jij’, ‘jou’ en ‘jouw’ in je teksten om deze (ideale) klant in jouw teksten te zuigen. We zijn allemaal op zoek naar iets, iets dat jij voor mij kan betekenen.

Geef kleur aan je teksten

Kleur? Ja, kleur. En daarmee bedoel ik niet het letterlijk kleuren van je teksten (hoewel ik daar ook wel iets over te vertellen heb). Nee. Gebruik beelden die gevoelens, associaties en beelden oproepen. Als ik “vakantie” zeg, heb jij daar direct een beeld bij. Ik zie palmbomen, maar jij misschien wel een skipiste. Kortom, ken je doelgroep en kleur je teksten zo dat het hen aanspreekt.

Pas ook de lessen van storytelling toe. Ja, hier is veel over geschreven en het is het buzzwoord van … lang geleden. Storytelling: een fancy woord voor een techniek dat inspeelt op ons aangeboren vermogen om informatie dat als verhaal wordt gebracht beter te kunnen begrijpen en onthouden. Dat kan in woord, beeld en geluid zijn. Dus ga even aan de buzz voorbij, het werkt. Het haakt in op ons brein en zorgt voor rendement.

Definitie storytelling door Frankwatching:
Storytelling is het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor de doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. Die verhalen zorgen ervoor dat de doelgroep (complexe) informatie begrijpt, de informatie onthoudt en er een emotionele band ontstaat.

Tot slot. Gebruik positieve bewoording en plaats jouw verhaal in een positieve context (samen met een goed verhaal). Overdrijf het niet en blijf realistisch. Maar mensen worden meer aangetrokken door positieve woorden en teksten. Het zegt daarnaast ook iets over jou.

Wees duidelijk. Héél duidelijk

Wat vind jij van een website waarvan niet duidelijk is wat ze jou te bieden hebben? Ik klik weg. Jij ook vermoed ik. Daarom: “Don’t burry the lead”, dat is een term uit de krantenwereld. Wat het betekent? Verstop je boodschap – USP, propositie, oplossing en meer – niet ergens in je tekst, maar open er direct mee zodat lezers direct kunnen zien waar het over gaat zodat zij kunnen beoordelen of zij het waardevol vinden. Wees duidelijk. Heel duidelijk.

Zorg daarnaast dat je tekst logisch is opgebouwd met een logische volgorde. Zou jij direct iets kopen van iemand die je net kent? Nee. Dus vestig eerst jouw expertise en waarde. En het kan verstandig zijn om een blik te werpen op het koopproces. Aanhakend hierop: gebruik tussenkoppen. Mensen scannen een tekst aan de hand van tussenkoppen. Zo kunnen ze ook zelf kiezen wat ze wel en niet lezen.

Zou je het eventueel, misschien niet zo erg vinden om mogelijk actief te schrijven?

Wie houdt er van lange, passieve en onleesbare teksten? Niemand. Dus waarom schrijven we dan lange verhandelingen met vage woorden en tangconstructies?

“Heeft u misschien wel eens nagedacht over een mogelijke nieuwe website?”. Beter is: “U wilt een effectieve en resultaatgerichte website.”.

Maak je zinnen niet te lang. En gebruik de tegenwoordige tijd om het fris en actief te houden. Plus, wissel eens een lange zin af met één of twee korte zinnen. Zo voeg je extra dynamiek aan je tekst toe waardoor deze aantrekkelijker en actief wordt.

Call To Action?

Wat doe je als iemand je tekst heeft uitgelezen? Depends, zeggen ze zo mooi in het Engels. Het ligt in principe aan wat je doel is. Is jouw doel dat men je teksten leest zodat jij jouw expertise kunt etaleren? Of dat je iets wilt delen zodat je het wederkerigheids-effect activeert? Misschien heb je dan geen Call To Action (CTA) nodig. Maar als je een directe sales-doel hebt, is het vaak verstandig om met een CTA af te sluiten. Want dan wil je van een bezoeker een lead maken.

Als je besluit geen harde CTA te gebruiken, overweeg dan wel om jouw waardevolle bezoeker na het lezen door te verwijzen naar een andere relevante pagina op je site. Want hoe langer je ze vasthoudt, hoe beter het voor jou is. De tijd die een bezoeker op jouw website besteedt zegt iets over de koopbereidheid.

Meer weten over treffende teksten?

Effectieve teksten schrijven is een vak. Daarom werken we met sterke tekstschrijvers voor het beste resultaat voor jou. Ik vertel je er graag meer over. Laten we afspreken.

Ga je liever zelf aan de slag? Uitstekend. Heel veel succes. En, vergeet er niet van te genieten. En laat ons weten wat het je gebracht heeft.

Categorieën: Content en Webdesign