Weet jij of jouw website een goede eerste indruk maakt? Wil je zeker weten dat jouw propositie, boodschap of design effectief is? De eerste indruk is daarbij bepalend. Kom er achter met een eenvoudige 5 seconden test.

Ik vertel je wat een 5 seconden test is en hoe je het zelf kunt toepassen.

Man houdt vijf vingers voor 5 seconden op

Wat is een 5 seconden test en waarom gebruik je het?

Een 5 seconden test is een vorm van kwalitatief gebruikersonderzoek en test hoe goed jouw ontwerp in staat is om een boodschap over te brengen, en dus hoe effectief het design en de tekst is.

De eerste indruk

Dus het gaat daarbij om de eerste indruk die iemand krijgt. Want binnen 5 seconden (volgens sommigen zelfs onmiddellijk) velt een bezoeker al een waardeoordeel over jouw website naar aanleiding van design en de tekst, èn dat wat jij te bieden hebt. En als dat niet duidelijk is of het spreekt niet aan, klikt jouw bezoeker direct weer weg.

Die vijf seconden zijn uiteraard niet uit de lucht komen vallen:

“When we give users more than five seconds to study the page, we’ve found they start looking at the page more like a designer, noticing details they would normally miss or misinterpret.”

Perfetti, 2005

Valideer met een 5 seconden test

Kortom jouw design en propositie moet heel duidelijk en aantrekkelijk moet zijn om de aandacht van jouw bezoeker of (potentiële) klant vast te houden. De 5 seconden test valideert of dat wat jouw bezoeker vindt overeenkomt met wat jij wilt. En wat jij wilt is het ontwerp dat je gemaakt hebt, dat je ook jouw hypothese kunt noemen.

Dus je kunt prima zelf een 5 seconden test

Maar wat test je nu precies?

Je kunt verschillende zaken testen met een eenvoudige 5 seconden gebruikers test. Zo kun je natuurlijk de eerste indruk van een webpagina testen, zoals jouw homepage. Maar ook een grafisch ontwerp zoals een cover van een boek of een advertentie kun je met deze test op communicatiekracht testen.

Testen van de hero op je homepage of landingpage

Als je het dan hebt over de website speelt voor de homepage de hero van jouw website een grote rol (Lees hieronder wat een hero is) om een boodschap effectief te communiceren. Daarom kun je er ook voor kiezen om alleen de hero te testen in plaats van de hele pagina. Want de hero is feitelijk jouw etalage en als die niet aanspreekt zal de bezoeker ook niet snel scrollen of doorklikken.

Wat is nu een hero?
Een hero is veelal de grote foto met tekst bovenaan een homepage of landingpage. Ook wel de hero header genoemd. Die afbeelding en tekst samen brengen samen de eerste indruk van wat een bedrijf jou te bieden heeft (What’s in it for me?). Dus daar is ruimte in copy en beeld voor de propositie en aanbod. Zie hieronder een voorbeeld van een hero.

Een goede eerste indruk. Zo doe je dat

Dus een goede eerste indruk is belangrijk om een bezoeker vast te houden en verder jouw funnel of trechter in te leiden. Zo’n eerste indruk laat de meerwaarde en onderscheidend vermogen zien van jouw product of dienst. Maar hoe doe je dat nu, een goede eerste indruk achterlaten?

Begin bij de verwachtingen van jouw bezoekers

Het achterlaten van een goede eerste indruk begint dus met de verwachtingen die jouw bezoeker heeft als die jouw pagina bezoekt. Want deze bezoeker klikt namelijk met een reden op een link naar jouw website. En dat doet hij of zij zeer waarschijnlijk vanwege de belofte dat er een oplossing voor een probleem aan de andere kant wacht. En die oplossing kan benodigde informatie zijn (zoals dit artikel over de 5 seconden test), maar ook een product of dienst.

Een aantal tips om die eerste indruk te optimaliseren:

  • Speel in en sluit aan op de verwachting die een bezoeker heeft
  • Maak een heldere belofte (propositie), in woord een beeld.
  • Geef antwoord op de bezoeker’s vraag “What’s in it for me?”
  • En: “Why should I care?”
  • Wees duidelijk. Extreem duidelijk. In tekst, design en afbeelding
  • Afbeeldingen van mensen en eten houden de aandacht net even iets langer vast. Waarom denk je dat ik de foto van de man heb gebruikt 😉
  • Sluit aan bij je branchegenoten of ga je eigen weg. Voorbeeld: veel bouwbedrijven hebben dezelfde stijl logo’s. Heel herkenbaar. Waardoor dat fungeert als een shortcut bij een potentiële klant met betrekking tot verwachting. Maar misschien wil je je wel losweken van wat je collega’s doen en zo je eigen weg gaan

Wat is een propositie?
Een propositie is de belofte die je doet over de waarde van jouw product of dienstverlening. De propositie vertelt hoe het probleem van de klant worden opgelost, wat daarbij de voordelen zijn van het product en waarom de klant juist jouw product of dienst moet kopen en niet dat van jouw concurrentie.

Stappenplan voor een succesvolle 5 seconden test

Er zijn heel veel boeken en websites vol geschreven over hoe je een goed onderzoek ontwerp, uitvoert en evalueert. Erg nuttig. Maar hier ga ik uit van een praktische benadering. En dat past bij de 5 seconden test. Want dat is een laagdrempelige vorm van usability onderzoek en daarnaast ook nog eens erg leuk om uit te voeren. En … je leert er veel van.

Zo doe je een 5 seconden usability test

  1. Ontwerp een homepage of landingpage waarvan jij denkt dat het jouw aanbod goed overbrengt (dat is jouw hypothese). Dus inclusief strakke propositie, belofte of boodschap en afbeelding. Gegoten in een design waarvan jij denkt dat het bijdraagt aan de helderheid.
  2. Zoek ondertussen minimaal vijf mensen (Ja, echt. Vijf. Lees wat de experts van Norman Nielsen Group daarover zeggen) die je niet kent en die jouw product of dienst ook niet kennen om bias (vooroordeel) te voorkomen. Dit kun je ook door iemand buiten de organisatie laten doen. Deze vijf mensen ben je nodig voor jouw test. Dit aantal is arbitrair. Niet te weinig en niet te veel. Maar vooral praktisch.
  3. Je kunt je ontwerp delen via een tool als de 5 second test van Usability Hub (Zie voorbeeldvideo hieronder). Zo kun je op afstand testen. Ook kun je met je laptop bij iemand aanschuiven en het ontwerp 5 seconden voorleggen en dan het scherm weer sluiten. Of ouderwets op papier als papieren prototype
  4. Bedenk een of meerdere vragen die je wilt stellen. In dit geval zou je kunnen vragen: “Welk probleem lost dit bedrijf op?”. Of: “Wat biedt deze organisatie?” Hieronder heb ik nog andere voorbeelden.
  5. Nodig nu de mensen (respondenten) uit om de test daadwerkelijk te doorlopen. Wacht vervolgens hun feedback af.
  6. Wacht tot je de laatste feedback binnen hebt en ga de uitkomsten rubriceren. De antwoorden zullen verschillend zijn, maar mogelijk ontdek je al patronen. Breng die in kaart. Wat zeggen de antwoorden?
  7. Pas je ontwerp aan op basis van de feedback en doorloop daarna weer het hele proces (gebruik wel weer vijf nieuwe respondenten). Hoe vaak moet je dit doen? Net zo lang tot jij denkt of voelt dat jouw homepage duidelijk communiceert.
  8. En dan klaar. Klaar om een andere pagina te kiezen om daar hetzelfde mee te doen.

Vragen die je bij een 5 seconden test kunt stellen

Het doel van een 5 seconden test is dus om te achterhalen of een boodschap of design duidelijk en aantrekkelijk is voor jouw ideale klant zodat deze meer wil weten en verder scrolt of klikt. Dus, welke vragen passen daar dan bij? Een aantal vragen die je eventueel kunt stellen:

  • Voor wat onderneming is pagina?
  • Voor wie is deze pagina bedoeld?
  • Wat was jouw eerste indruk van het ontwerp?
  • Voelde het ontwerp betrouwbaar aan?
  • Welke oplossing wordt hier verkocht?
  • Welk probleem lost dit bedrijf voor jou op?

Na deze vragen gezien te hebben kun je waarschijnlijk ook zelf wel een aantal vragen bedenken die je helpen bij het helder krijgen of jouw belofte of aanbod duidelijk is voor jouw bezoeker.

Meer weten over de 5 seconden test of gebruikersonderzoek?

Meer weten over hoe je een 5 seconden test resultaatgericht en effectief inzet? Ik help je er graag mee. Mail naar [email protected] of vul het formulier in.

Gebruikte bronnen

Veel gestelde vragen over de 5 seconden test

Wat is een 5 seconden test?

Een 5 seconden test is een vorm van gebruikersonderzoek dat test hoe goed jouw ontwerp in staat is om een boodschap over te brengen, en dus hoe effectief het design en de tekst is. Het gaat daarbij dus om die eerste indruk die iemand krijgt.

Hoeveel testpersonen ben je bij een 5 seconden usability test nodig?

Volgens Nielsen Norman Group (de experts op het gebied van usability) heb je aan vijf testpersonen genoeg om veel te leren over je website. Waarom? Bij de eerste twee tot drie respondenten/testpersonen leer je het meeste. Daarna vlakt de leercurve af en is de winst relatief klein.
Daarom adviseren zij om meerdere kleinere tests te doen met vijf personen in plaats van een grote test met een groot aantal testers.

Categorieën: Content, Customer journey, Design, User Experience en Webdesign.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *