Werk je aan een nieuw idee, product of nieuwe dienst? Misschien een nieuwe website of een nieuwe innovatieve dienst voor jouw klanten? Lees dan de 7 factoren die de user experience daarvan sterk kunnen verbeteren. Pas ze toe en maak zo een succes van jouw idee.

Wat is user experience nu precies?

Of je nu een nieuwe website laat ontwerpen en bouwen of een andere online of offline product of dienst ontwikkelt, de user experience (de ervaring die de gebruiker daarmee heeft) bepaalt in grote mate het succes van je werk.

De user experience is meer een proces dan een tastbaar iets wat je kunt aanwijzen en vast houden. Een goede user experience zorgt ervoor dat de gebruiker jouw idee, product of dienst op een prettige manier kan gebruiken om zo zijn of haar doel te behalen.

Dit is wat Don Norman, bedenker van de term user experience, erover zegt:

“No product is an island. A product is more than the product. It is a cohesive, integrated set of experiences. Think through all of the stages of a product or service – from initial intentions through final reflections, from first usage to help, service, and maintenance. Make them all work together seamlessly.”

Don Norman

Kortom, kijk heel breed naar jouw product, dienst of idee zodat deze past binnen de bestaande wereld. Dit is hoe ik user experience zelf omschrijf:

De user experience is de basis, het fundament of het raamwerk. Daarop wordt al het andere gebouwd, zoals het visuele user interface design. In kort: User experience is het structurele ontwerp dat onder het visuele ontwerp ligt.

Raymond Wijngaard

Belangrijker dan te weten wat de user experience nu precies is, is hoe je een goede user experience kunt vormgeven.

7 factoren die een goede user experience garanderen

De volgende zeven factoren hebben een grote invloed op de user experience van jouw product, dienst of idee. De volgende 7 factoren zijn daarmee medebepalend voor het succes van jouw product of idee:

Factor 1: Nuttig

Een product, dienst of idee moet nuttig zijn voor de beoogde gebruiker om daadwerkelijk van toegevoegde waarde te zijn. Niemand zit te wachten op producten en diensten die niets toevoegen. Wat nuttig is, is voor iedereen anders. En iets is niet alleen maar nuttig als het een praktisch doel dient. Ook plezier of andere ongrijpbare effecten kunnen iets nuttig maken.

Hoe zit dat met jouw idee? Is het echt nuttig? Zie je kans om het verder te verbeteren?

Factor 2: Toegankelijk

Is jouw product, dienst of idee echt toegankelijk voor iedereen (op wie jij jouw idee, dienst of product richt)? Kunnen bijvoorbeeld mensen met een beperking (waaronder visueel, cognitief, auditief (gehoor)) jouw product goed gebruiken? Of worden ze gehinderd door frustrerende barrières waardoor ze afhaken?

Bedenk dat binnen jouw doelgroep ook mensen zitten met een beperking. Denk er over na en maak jouw idee, product of dienst ook toegankelijk voor deze mensen. Zo scoor je ook waardevolle punten bij factor 3 (Gewild) en factor 6 (Bruikbaar) en 7 (Waardevol).

Een mooi voorbeeld zijn de engelse menukaarten op veel populaire vakantieplekken. Soms worden ze zelfs in het Spaans, Duits of andere talen aangeboden. Als je geen Italiaans begrijpt is het toch wel verdraaid fijn dat je weet wat je bestelt.

Factor 3: Gewild

Is jouw product, dienst of idee gewild? Tovert het een glimlach op het gezicht van jouw (potentiële) klant?

Of jouw product gewild is wordt bepaald door onder meer emotionele factoren, design, kleur, afbeeldingen, branding en identiteit. Zoals je ziet gaat het niet over nut (of het doet wat men er van verwacht). Het gaat wel over een wow-factor. Over iets extra’s dat het lekker, leuk of aantrekkelijk maakt. Iets ongrijpbaars.

Een Opel Corsa is een prima auto. Ze (ja, ‘ze’) brengt me van a naar b en ook nog eens terug. Sommigen vinden dat al bijzonder. Maar deze auto is één van de meest niet-sexy auto’s, maar het voldoet aan al mijn wensen (vervoer). Maar gaat het bij mij tintelen? Krijg ik het warm als ik haar zie? Nee. Daarvoor moet je toch echt een Tesla voor mijn deur parkeren. Dat merk heeft iets mythisch, iets speciaals. Een gevoel. Dat gevoel wordt ongetwijfeld versterkt door een mythische Elon Musk en zijn SpaceX.

Factor 4: Geloofwaardig

Je kent ongetwijfeld het principe van Autoriteit van Cialdini. Ziet men jou als een expert en iemand die weet waar je het over hebt. Dus, ben je geloofwaardig? Als jij of jouw product, dienst of idee niet geloofwaardig is, is het moeilijk ‘aan de man’ te brengen.

Heeft jouw (potentiële) klant vertrouwen in jouw product, dienst of idee? Is hij of zij er van overtuigd dat het zijn of haar probleem oplost? Hierbij past openheid en eerlijkheid. Transparantie en aantoonbare resultaten. Cialdini’s principe van Sociale bewijskracht hoort hier dus ook bij. Overweeg daarom om reviews te plaatsen om zo tevreden klanten jouw verhaal te laten vertellen.

Factor 5: Vindbaar

Stel je voor dat je op zoek gaat naar een nieuwe wasdroger. Je gaat online en komt op de website van een lokale aanbieder. Die kunnen wel wat steun gebruiken, toch? Je vindt een droger in je prijscategorie, maar je kunt maar niet achterhalen of de machine 8, 9 of 10 kg kan dragen. De kans is groot dat je afhaakt en verder kijkt.

Dus niet alleen jouw website moet vindbaar zijn (via zoekmachines en social media), maar ook de content op jouw website (8, 9 of 10 kg?) moet makkelijk vindbaar zijn.

En als je het over vindbaar hebt, heb je het ook over zichtbaarheid. Is jouw product, idee of dienst zichtbaar?

Factor 6: Bruikbaar

Wil je een goede gebruikerservaring bieden? Zorg dan dat het einddoel dat hij of zij wil behalen efficiënt en effectief kan behalen. Maak het makkelijk. Dus een website moet makkelijk te gebruiken zijn.

Hoe bruikbaar is jouw dienst, idee of product? Kun je het nòg bruikbaarder maken?

Factor 7: Waardevol

De laatste factor is eigenlijk een kapstok. Want hier komen alle andere factoren samen. Want heb je de andere factoren goed uitgewerkt, dan heb je al een waardevol idee, product of dienst in handen.

Een kapstop factor, vind ik. Want jouw idee, product of dienst moet waardevol zijn voor jouw (potentiële) klant. Je moet dus echte waarde bieden waarmee je hem of haar kunt helpen. Het klinkt dus als inkoppertje, maar dit is de spil van een goed product, dienst of idee. Als het niet waardevol

Meer weten over user experience (ux)

Meer weten over hoe je een goede user experience garandeert? Ik help je er graag mee. Mail naar contact@createdbydesign.nl of vul het formulier in.

Gebruikte bronnen

Veel gestelde vragen over de 7 factoren voor user experience

Van welke factoren is een goede user experience afhankelijk?

Een goede user experience is afhankelijk van de volgende zeven factoren:
• Nuttig
• Toegankelijk
• Gewild
• Geloofwaardig
• Vindbaar
• Bruikbaar
• Waardevol

Wat is user experience (UX)

De user experience is de basis, het fundament of raamwerk. Daarop wordt al het andere gebouwd, zoals de user interface. In kort: User experience is het structurele ontwerp dat onder het visuele ontwerp ligt.
User experience richt zich op de interactie met een website, of een andere product, dienst of idee.

Categorieën: Customer journey, Design, User Experience en Webdesign

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *