Vorige week kon je deel 1 van de tweeluik over 404 meldingen en 404 pagina’s lezen. Daarin heb ik uitgelegd hoe je een 404 melding opspoort en oplost.

Maar wat doe je als een pagina toch niet gevonden kan worden en er een 404 pagina wordt getoond? Dan zorg je voor een verdraaid goede 404 pagina waarmee je je bezoeker alsnog helpt om zijn taak te volbrengen.

Ik ga je in deze tweede en laatste deel vertellen hoe je jouw 404 pagina kunt inrichten zodat je jouw bezoeker weer terug op het juiste spoor krijgt zodat deze alsnog goed geholpen worden.

Oorzaak van een 404 melding en pagina

Zoals je vorige week hebt kunnen lezen krijg je een 404 pagina te zien als een pagina niet gevonden kan worden. Dat kan een aantal redenen hebben. De bezoeker heeft de url ingetypt en daarbij een fout gemaakt, de pagina (of post) is verwijderd (en er is geen redirect aangemaakt) of je hebt een nieuwe website waar geen rekening is gehouden met de structuur en de url’s van de oude website. Een pagina kan dan nog wel bestaan, maar onder een andere url.

Het kan zijn dat een pagina bijvoorbeeld eerst onder een categorie was ingedeeld (www.jouwwebsite.nl/categorie/pagina), maar na een aanpassing niet meer. Dan is dezelfde pagina te vinden onder de volgende url: www.jouwwebsite.nl/pagina. De eerste url werkt dan niet meer.

Wat de reden ook is, er zijn legio oorzaken waarom een pagina niet gevonden wordt. In de post van vorige week heb ik je uitgelegd hoe je een 404 melding opspoort en oplost, maar je raakt ze nooit helemaal kwijt. Dan is het verstandig om ook daarmee rekening te houden. En daar komt een goede 404 pagina om de hoek kijken.

De 404 pagina

Het doel van een 404 pagina is het helpen van je bezoeker als de door hem opgevraagde pagina niet gevonden wordt.

Stel je voor dat je op een link klikt naar een pagina op jouw favoriete website. Als je dat doet heb je een verwachting en een intentie. Bijvoorbeeld het vinden van informatie of het doen van een aankoop.

Maar hoe zou jij reageren als de gevraagde pagina niet (meer) bestaat (of onvindbaar is) en je onderstaande 404 melding krijgt?

Daar ben je niet echt mee geholpen. Toch?

Slecht voorbeeld van een 404 pagina, pagina niet gevonden
Een voorbeeld van een 404 pagina waar jij als bezoeker niets mee kunt.

Gelukkig kan het ook anders. Creatiever, leuker en een stuk behulpzamer. Bekijk hieronder kenmerken van een goede 404 pagina.

Kenmerken van een goede 404 pagina

  • Erken het probleem en frustratie van de bezoeker door het te benoemen
  • Bied de bezoeker een alternatieve manier om de gewenste content alsnog te vinden. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een zoekvenster
  • Bied de bezoeker de mogelijkheid om direct met jou contact op te nemen
  • Voeg een beetje humor toe aan de pagina en maak het zo luchtig
  • Voeg een sterke visual toe
  • Overweeg om een sitemap toe te voegen
  • Voeg een link toe naar je homepage
  • Voeg een link toe naar de meest bezochte pagina’s
  • Voeg een link toe naar je recentste blogberichten

Voorbeelden van goede 404 pagina’s

Je weet nu waar een goede 404 pagina aan voldoet. Dan nu een aantal voorbeelden ter inspiratie zodat je daarna zelf los kunt gaan op jouw eigen.

404 pagina Wehkamp
Deze 404 pagina van Wehkamp geeft duidelijk aan wat het probleem is. Daarnaast heeft het een aantrekkelijke visual, een zit er een beetje humor in. Daarnaast is er een zoekvenster zodat je direct verder kunt. Ook het volledige menu biedt jou de mogelijkheid om via een andere weg jouw pagina te vinden.
Hoewel deze 404 pagina op een aantal punten verbeterd kan worden, scoort hij goed op duidelijkheid en humor. Een zoekvenster was een goede toevoeging geweest.

Tot slot

Hiermee is deze tweeluik over 404 meldingen en 404 pagina’s klaar. Hier vind je deel 1.

Wil je meer weten over effectieve 404 pagina’s en hoe je ze implementeert? Ik help je graag verder. Mail dan naar contact@createdbydesign.nl of vul het formulier in.

Veel succes!

Veel gestelde vragen over 404 pagina’s

Waaraan moet een goede 404 pagina voldoen?

Een goede 404 pagina erkent met een beetje humor en luchtigheid dat een pagina niet wordt gevonden. Met daarbij een leuke visual. Daarnaast biedt een goede 404 pagina de bezoeker een alternatieve manier om te vinden wat hij zoekt. Bijvoorbeeld een zoekvenster of linkjes naar de meest bezochte pagina’s. En misschien ook wel een sitemap. En vergeet de knop naar de homepage niet.

Categorieën: Content en Webdesign

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *