Je kent het wel: je klikt op een veelbelovende link die een oplossing belooft voor jouw probleem, en je eindigt vervolgens op een niet behulpzame pagina met de volgende tekst: “Sorry, de pagina die u zocht konden wij niet vinden.”. De befaamde 404 pagina.

Oke? En nu dan? Verder geen uitleg of oplossing. Succes. Heel irritant.

Ik ga je vertellen hoe je 404 meldingen (page not found, of, pagina niet gevonden) opspoort en hoe je ze fixt zodat andere bezoekers er niet mee te maken krijgen. 

Tekening dat 404 meldingen uitbeeld

Dit is het eerste deel van een tweedelige serie over 404 meldingen en 404 pagina’s. Volgende week deel 2 waarin ik je vertel waar een goede 404 pagina aan moet voldoen.

Wat is een 404 pagina?

De foutcode 404 is een standaard https-statuscode (dit mag je direct weer vergeten) dat iets zegt over het probleem dat is ontstaan. In dit geval een eenvoudig probleem: de pagina bestaat niet (meer) en kan daarom niet getoond worden.

Vaak is dit het gevolg van een oude blogpost of pagina die is verwijderd waarvoor je geen correcte 301 redirect hebt aangemaakt (maar deze staat nog wel als link ergens op internet of zelfs elders op jouw eigen website!) of een nieuwe website met een compleet nieuwe structuur waarbij geen rekening is gehouden met de oude structuur en correcte redirects missen.

En het kan ook voorkomen dat je bezoeker gewoon een fout heeft gemaakt in het webadres dat is ingetypt.

Voorbeeld van een 404 pagina
Voorbeeld van een 404 pagina

Waarom je eigenlijk geen 404 melding wilt

Waarschijnlijk hoef ik je niet uit te leggen waarom een niet-vindbare (404) pagina niet gewenst is. Toch neem ik je hierin kort even mee. Er zijn twee hoofdredenen waarom je 404 meldingen wilt voorkomen:

1 Je bezoeker krijgt niet wat hij zoekt

Je website draait in de eerste plaats om je bezoeker (en daarmee je leads en (potentiële) klanten). En dan pas om jou. Je kent de oude gezegde “Happy wife, happy life” vast wel. Dat geldt hier ook. Als je je bezoeker gelukkig maakt (door te geven wat ze willen), maken zij jou daarna gelukkig door het uitvoeren van een (voor jou gewenste) actie zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief, bekijken van meerdere pagina’s op je website, contact zoeken of zelfs iets online kopen. Win win!

Bewuste actie

Iemand die klikt op een link (of zelfs het adres handmatig intypt) voert een bewuste actie uit op basis van een onderliggende belofte.

Wat mij betreft is dat één van de heilige gralen als je bezoekers op je website wilt krijgen of ze langer wilt vasthouden.

Deze bezoeker toont dus belangstelling voor jouw content. Maar als dan ineens een gewenste pagina niet te vinden is, wordt die vervelende 404 pagina getoond en loop je het gevaar op frustratie bij je bezoeker waardoor deze afhaakt. Weg lead of potentiële klant. Geen win win meer.

2 Google vindt het ook niet leuk

En dan reden twee.

Ook Google vindt het niet leuk als je dode links en onvindbare pagina’s op je website hebt en er daardoor vaak 404 pagina’s worden getoond aan jouw bezoeker (Dat is immers geen goede UX). Als dat te vaak gebeurt herwaardeert Google je website waardoor je lager in de zoekresultaten getoond kan worden. Zonde van al je moeite om hem juist hoger te tonen.

Zo ga je om met 404 meldingen

Oké, je weet nu wat een 404 is en waarom je ze liever niet hebt. Maar hoe voorkom je dat jouw bezoeker toch een 404 pagina te zien krijgt? Want voorkomen is immers beter dan genezen, ook al is het een cliché. Het is daardoor niet minder waar.

Zo voorkom je 404 meldingen

Een 404 melding voorkom je onder andere door je pagina’s of posts niet te verwijderen en door de url/permalink niet te hernoemen zonder dat je een correcte redirect hebt aangebracht. Dat geldt voor je bestaande site, maar het is ook van toepassing op een nieuwe site.

Wegzakken in zoekresultaten

Je hoort nog eens dat iemand een nieuwe website heeft en dat deze vervolgens ver wegzakt in de zoekresultaten. De oorzaak daarvan is dat er vaak geen rekening is gehouden met de originele url’s van de oude/vorige website, en dat deze dus geen correcte omleidingen (redirects of doorverwijzingen) hebben gekregen die Google vertellen dat de pagina is verhuisd naar een andere url. Alleen op deze manier weet Google namelijk dat het om dezelfde pagina gaat en pas dan zal Google deze ook zo behandelen.

Tip!
Verzamel alle urls van je website zodat je deze later, bij een nieuwe website of als er problemen zijn, altijd weer bij de hand hebt als je redirects moet aanmaken.

Zo los je een 404 melding op

404 meldingen zijn nooit helemaal te voorkomen. Het is mijn ervaring dat er altijd wel eens iets gebeurt waardoor er een fout insluipt. Bij mij of bij mijn bezoekers.

Hoe kom je achter een 404 melding?

Om een 404 melding te kunnen oplossen moet je wel weten dat ze zich voordoen. Hiervoor kun je Google Analytics gebruiken. Er zijn twee werkwijze. Zelf gebruik ik ‘aangepaste rapport’ (makkelijker in te stellen) maar je kunt ook gebruik maken van ‘aangepaste meldingen’ van Google Analytics zodat je een mail krijgt als er een 404 is.

Zo spoor je 404 meldingen op in Google Analytics (aangepaste melding)
  1. Meld je aan bij Google Analytics
  2. Klik op de button beheerder links onderin het scherm
  3. Kies een account, webproperty en de juiste weergave
  4. Klik onder de kolom weergave op ‘aangepaste meldingen‘, gevolgd door ‘+ nieuwe melding
  5. Geef een logische naam aan de aangepaste melding, bijvoorbeeld ‘404-foutmelding website’. Dit veld bepaalt hoe de melding in je mailbox weergegeven wordt
  6. Kies bij ‘toepassen op’ eventueel nog extra weergaven waarbij de melding ingesteld dient te worden
  7. Selecteer bij periode ‘dag’ en vink ‘Stuur mij een e-mail wanneer deze melding wordt geactiveerd’ aan. Voeg eventuele extra e-mailadressen toe waar de melding moet binnenkomen
  8. Bekijk nu hoe de 404 pagina eruit ziet. Hover met je muis over het tabblad van je 404 pagina om de titel van de pagina te achterhalen. Dit is de title-tag van de pagina. Klik vervolgens in Analytics op het groene blok (dimensie) en selecteer paginatitel. Staat er ‘404’ in de URL van de pagina (of een andere tekst die aangeeft dat het om een 404 pagina gaat)? Dan kun je in Analytics kiezen voor pagina i.p.v. paginatitel
  9. Klik ‘voorwaarde’ open en selecteer ‘bevat’
  10. Geef bij ‘waarde’ de term op die in de title tag of in de URL van de pagina staat
  11. Klik op het blauwe blok (statistiek) en selecteer ‘paginaweergaven’
  12. ‘Voorwaarde’ moet hier op ‘is groter dan’ staan
  13. Voer bij ‘waarde’ het getal ‘0′ in
  14. Voltooi de aangepaste melding door te klikken op de button ‘melding opslaan’
  15. Test je melding door naar je website te gaan en een niet-bestaande pagina te bezoeken. Bv. www.jouwwebsite.nl/abcdef123. Na verloop van tijd krijg je dan een melding, het kan even duren. Krijg je die niet, dan heb je ergens een foutje gemaakt
Een aangepast rapport

Iets eenvoudiger is het instellen van een aangepast rapport voor 404 meldingen. Zie onderstaande afbeelding voor de settings.

Aangepast rapport dat 404 meldingen vastlegt
Aangepast rapport dat 404 meldingen vastlegt
Detailopname van het aangepaste rapport voor 404 meldingen
Detailopname van het aangepaste rapport voor 404 meldingen

Dode links

Gebruik je WordPress, overweeg dan ook om de plugin Broken Link Checker te installeren om dode links te voorkomen. Deze plugin scant jouw website en meldt als er dode links zijn. Dat geldt ook voor linkjes die naar andere websites linken. Dus niet alleen naar content op je eigen website. Een mooie extra bonus.

Zo los je de 404 melding op

Nu weet je waar er 404 meldingen opduiken. Pagina’s die niet gevonden worden. Nu kun je dat gaan fixen door redirects aan te maken. Dat kun je op twee manieren doen. Via een plugin of via het aanbrengen van redirects in je HTACCESS bestand.

Lees hier wat Google zelf over 301 redirects zegt.

Redirects via HTACCESS

De beste manier om een 301 omleiding toe te voegen is via het HTACCESS bestand op je server. Als je niet weet wat dat is kun je je webdesigner of developer vragen.

Het toevoegen van redirects via het HTACCESS bestand is verrassend eenvoudig. Voeg de volgende regel toe aan het bestand:

Redirect 301 /oudepagina.html https://www.yoursite.com/nieuwepagina.html

Doe dat voor iedere paginalink die een 404 melding veroorzaakt. En klaar.

Redirects via een plugin

Een andere oplossing is het installeren een plugin. Een stuk makkelijker, zeker als je weinig weet van de techniek van je website. Maar een plugin kan wel nadelige gevolgen hebben als verlies van snelheid of zelfs een beveiligingsrisico. Daarom geniet de HTACCESS route de voorkeur.

Tip!
Soms maakt je bezoeker ook gewoon een typefout waardoor een 404 pagina wordt getoond in plaats van de de gewenste pagina die wel degelijk aanwezig is. Bijvoorbeeld: www.jouwwebsite.nl/contatc. Als deze fout vaak voorkomt kun je overwegen hiervoor een redirect toe te voegen. Empathisch en actief meedenken met je bezoeker waardoor zijn fout niet wordt afgestraft.

Wat te doen met 404 meldingen?

Oke, nu heb je je 404 meldingen opgelost. Geweldig. Want nu krijgt je bezoeker de content voorgeschoteld die hij ook verwacht. Maar zoals gezegd zijn 404 meldingen niet volledig uit te bannen, al was het maar omdat de bezoeker een verkeerde url intypt of een pagina op een website niet meer bestaat.

En hier komt een goede 404 pagina om de hoek kijken. Door op deze pagina je bezoeker actief verder te helpen voorkom je dat je deze bezoeker kwijt raakt. En zo kan deze bezoeker alsnog converteren.

Volgende week, in het tweede deel, van deze serie leg ik je uit waar een goede 404 pagina aan voldoet zodat je op alle fronten voorbereid bent.

Tot volgende week!

Categorieën: Webdesign

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *