In 2021 staat er weer een grote update gepland van Google’s zoekmachinealgoritme die zich focust op User Experience. Deze update heet in de volksmond de Page Experience Update en deze update gaat mogelijk invloed hebben op jouw website’s positie in de zoekresultaten van Google.

Met deze update legt Google zijn focus nog meer op een positieve gebruikerservaring (User Experience of in het kort UX). Hiervoor gebruikt Google nu al een aantal factoren en metrics om dat te meten. Straks komen er daar een aantal bij.

Ik leg je uit wat er staat te gebeuren, waarom het belangrijk is en wat jij je als marcom-professional en ondernemer nu met dit nieuws aanmoet.

Afbeelding van mensen die goede review geven

Waarom is een positieve User Experience eigenlijk zo belangrijk?

De term User Experience (UX) kom je veel tegen. Het principe, de gedachtengoed van UX is eigenlijk zeer eenvoudig. Laat ik daar beginnen.

User Experience (UX):
UX is een proces dat (mits goed gedaan) resulteert in een betekenisvolle en relevante gebruikerservaring. Kortom: het is een proces dat je helpt om je bezoeker optimaal te helpen bij het bepalen van zijn doelen. Dat doe je door een gebruiksvriendelijke website te ontwerpen die geen frustrerende barrières opwerpt of op een andere wijze je bezoeker onnodig hindert. Met UX leg je de focus dus volledig op de gebruiker.

Laadtijd webpagina heeft invloed op de gebruikerservaring

De laadtijd van een webpagina is een factor die de gebruikerservaring sterk beïnvloedt. Immers, wie houdt er van lang wachten? De laadtijd is daarom ook één van de factoren waar Google naar kijkt bij het ranken van jouw webpagina in de zoekresultaten.

Daarnaast is er een correlatie tussen de laadtijd van een pagina en de conversie van een website/webpagina. Een lange laadtijd is killing voor je conversie.

Volgens Frankwatching.com moet een website (webpagina) binnen twee seconden geladen zijn. Duurt het langer, dan neemt de engagement af en haken bezoekers af. Elke seconde langer dan 2 seconden resulteert in:

  • 11% minder paginabezoeken
  • 16% verlaging in klanttevredenheid
  • 7% minder conversie

Kortom: een trage website levert een slechte gebruikerservaring op en kost daardoor geld.

Correlatie bezoekersgedrag en positie in zoekresultaten

Maar er is meer met betrekking tot een goede User Experience (gebruikerservaring) in combinatie met de zoekresultaten.

Als je een bezoeker langer kunt vasthouden zodat deze vervolgens ook meerdere pagina’s bezoekt, dan zal Google dit zien als iets goeds. Dat zal je waarschijnlijk niet verrassen. De oorzaak hiervan ligt in de acties die bezoekers op je website uitvoeren. En daar ligt de link.

In juni 2015 voerde MOZ (een grote speler op het gebied van SEO) een SEO test uit. Er werd aan volgers gevraagd om een bepaald zoekterm in Google in te voeren om daarna op het vierde item in de zoekresultaten te klikken. Men mocht hierna niet terug klikken naar de zoekresultaten, iets dat als een bounce zou worden geregistreerd door Google.

Na zeer korte tijd (70 minuten!) steeg dit zoekresultaat van de vierde naar de eerste plek in de zoekresultaten. Google vond ineens dat deze pagina een ‘beter antwoord’ (relevantie) gaf op de ingevoerde zoekterm en presenteerde het vervolgens op de eerste positie. Het is hierbij belangrijk om te weten, in het kader van mijn verhaal, dat relevantie een onderdeel is van een goede gebruikerservaring. Met deze test is aangetoond dat gebruikersgedrag op een webpagina invloed heeft op de ranking van die pagina in de zoekresultaten.

Conclusie

  • Een snelle webpagina (een positieve gebruikerservaring) wordt door Google met een hoger cijfer beloond dan een trage webpagina waardoor deze de potentie heeft om hoger te scoren in de zoekresultaten
  • Een gebruiksvriendelijke webpagina die de bezoeker vasthoudt wordt door Google ook met een hoger cijfer beloond waardoor deze de potentie heeft om hoger te scoren in de zoekresultaten. Zie dit als een stem van een gebruiker op jouw website.

Wat houdt de nieuwe Page Experience van Google nu in?

Terug naar de aangekondigde update. Google gaat met deze update dus nog meer nadruk leggen op User Experience.

Dit is wat Google zelf zegt over Page Experience:

The page experience signal measures aspects of how users perceive the experience of interacting with a web page. Optimizing for these factors makes the web more delightful for users across all web browsers and surfaces, and helps sites evolve towards user expectations on mobile. We believe this will contribute to business success on the web as users grow more engaged and can transact with less friction.

Google

Grijp de kansen. Voorkom de risico’s

Dus als Google denkt (op basis van de data die ze vergaren) dat bezoekers op een bepaalde pagina van jouw website een slechte gebruikerservaring hebben, dan zullen ze deze pagina ‘straffen’ en lager in de zoekresultaten tonen. Aan de andere kant, als Google denkt dat jouw pagina “delightful” is en een zeer goede gebruikerservaring biedt, dan stijgt jouw pagina in de zoekresultaten.

Dus inspelen op deze nieuwe spelregels biedt kansen en voorkomt risico’s.

Page Experience niet helemaal nieuw, wel vernieuwd en aangevuld

De rankingfactoren voor de update Page Experience zijn niet allemaal volledig nieuw. Een aantal factoren met betrekking tot gebruikerservaring worden nu al meegenomen in de ranking zoals mobile ready, https en dergelijke (zie de grijze teksten hieronder in de afbeelding). Daarnaast heeft Google wat dingen ‘omgegooid’ en een paar zaken een nieuwe naam gegeven. Zo kan Google nog beter de focus op gebruikerservaring leggen. Want dat is wel het toverwoord voor Google.

De nieuwe elementen worden aangeduid met de term ‘Core Web Vitals’. Deze drie factoren richten zich in grote mate op snelheid en responsiveness van de webpagina en de elementen daarop.

Deze zeven factoren samen zijn de metrics voor Google om de Page Experience van jouw webpagina’s te meten en te beoordelen. Mede op basis daarvan (er zijn natuurlijk ook nog vele andere rankingsfactoren) wordt de plek van jouw pagina in de zoekresultaten bepaald.

Wat is nu het verschil tussen Page Experience en User Experience?

  • User Experience (UX) is in het Nederlands de ‘gebruikerservaring’ van jouw website. Zoals hierboven al is uitgelegd. UX is ook meer een proces dan alleen een uitkomst. Het doel is een gebruiksvriendelijke website (of software).
  • Page Experience is in principe hetzelfde afgezien van het procesgedeelte. Want Google focust zich op het resultaat. Bij Page Experience kijkt Google daarnaast naar iedere pagina afzonderlijk. Je kunt dus pagina’s met zowel slechte als goede Page Experience hebben.

Wat betekent deze aanstaande update voor jou?

Bij iedere update van het algoritme van Google is het mogelijk dat jouw website lager (of hoger) in de zoekresultaten wordt getoond voor een bepaald zoekwoord of zoekterm. Zo’n update kan dus invloed hebben op de plek waar jouw website wordt getoond in de zoekresultaten.

Zoals aangegeven gebruikt Google nu ook al User Experience metrics om jouw website te ranken. Google gaat hier steeds meer nadruk op leggen en stuurt meer aan op User Centered Design; focussen op het helpen van je bezoeker waardoor je pagina relevant is en de bezoeker echt helpt. En dus breiden ze de al aanwezige metrics uit met een drietal nieuwe.

Op dit moment is er verder nog weinig bekend over deze nieuwe update, afgezien van dat Google zes maanden voordat de update actief wordt iedereen waarschuwt zodat je op tijd actie kunt ondernemen. Dus op dit moment is er, wat de update van Google betreft, geen haast.

Wat kun jij er aan doen?

Hoewel je op dit moment met betrekking tot deze update dus niets hoeft te doen, kun je al wel een aantal dingen doen om voorbereid te zijn voor als het wel actueel wordt. Zo kun je nu al een voorsprong op de concurrentie nemen, want er is links en rechts nog wel wat te halen.

Afhankelijk van jouw situatie zijn er een aantal opties.

  • Niets doen. Hoewel dit niet is aan te raden, heeft deze (en iedere andere Google update) geen enkele invloed op jouw website zelf. Google bepaalt alleen waar jouw website in hun zoekresultaten wordt getoond. Niets meer niets minder. Ze komen niet aan jouw website. Dus als de zoekresultaten jou koud laten is dit een prima oplossing. Toch, als dit voor jou geldt, dan kan het toch lonen om jouw website goed af te stemmen op een positieve gebruikerservaring. Want je website is toch een means to an end, een tool om resultaten te behalen.
  • Bel je webdesigner/bouwer en vraag hem of haar dit (alvast) te onderzoeken zodat je weet wat er eventueel aan jouw website gedaan moet worden om compliant te zijn. Je kunt wachten tot de nieuwe algoritme is uitgerold, maar dan loop je wel een beetje achter de feiten aan. Want de metrics zijn nu al bekend en je kunt nu al optimaliseren. Waarom wachten?
  • Als je je eigen website beheert, beoordeel dan zelf of je website voldoet aan Google’s eisen (gebruik daarvoor de verschillende Google Webmaster tools) en pas je website waar nodig aan om te voldoen aan Google’s spelregels.
  • Wil je wel iets doen, maar je hebt geen webdesigner en je wilt er ook niet zelf mee aan de slag? Laat dan een expert review uitvoeren door een expert die je helder kan vertellen wat er moet gebeuren (en waarom) en die dit ook voor je kan oppakken. Ik help je graag met de review en de aanpassingen.

Tot slot

Wat betreft de update heb je dus nog even de tijd. En daarnaast heb je opties waaruit je kunt kiezen hoe je er mee omgaat. Dat is altijd fijn om te weten. Mijn advies is overigens wel om dit op te pakken om je bezoekers nog beter te helpen. Het is altijd goed om, met of zonder nieuwe algoritme van Google, een gebruiksvriendelijke website te hebben. Zet je klant op één. Want alleen zo zet jouw klant jou ook op één.

Gebruikte bronnen

Categorieën: Content, Customer journey, SEO en Webdesign

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *