Een veelgestelde vraag is hoeveel testpersonen je nu nodig bent om je online leeromgeving en website te testen. Het antwoord is kort: 5 testpersonen per klantgroep is voldoende. Maar waarom? Ik leg het uit.

Less is more

Logica dicteert dat meer testpersonen een nauwkeuriger beeld zal geven van de (usability) problemen van jouw (marketing) website, online leeromgeving en online programma. Dus waarom zijn 5 personen (per klantgroep) dan genoeg?

Als je onderstaande grafiek bekijkt zie je misschien het antwoord al wel: hoe meer testers je toevoegt hoe minder hun impact zal zijn. Met 5 testers heb je zo’n 80%-85% van alle problemen te pakken. Voeg je vervolgens meer testers toe, dan zul je wel meer problemen vinden maar in verhouding dus niet meer zo veel.

Bij de eerste 5 testpersonen is er de grootste winst waar te nemen.

Dus het is een kwestie van rendement. Wat is je beschikbare budget en hoeveel tijd heb je? Want meer testen kost meer geld en tijd. En daardoor daalt het rendement dus weer.

Dus tot ongeveer 5 testpersonen speelt nauwkeurigheid van het resultaat (hoeveel problemen je opspoort) een punt, maar daarna zal dat sterk afnemen waardoor je je dus moet afvragen of het dan nog zin heeft.

Iteratief proces

Er speelt overigens nog iets anders mee. Een ontwerpproces is niet een lineair proces dat van begin tot eind wordt afgelopen. Nee, bij een ontwerpproces gaat het vaak heen-en-weer tussen verschillende stappen en fasen. En dat houdt ook in dat je vaker zult testen. Dat geldt ook voor je online leeromgeving en je online programma dat je gaat maken.

In het begin kun je kiezen voor een formatieve test. Dat is een test dat grote invloed heeft op het maken (formeren) van jouw oplossingen. En aan het einde voer je doorgaans een summatieve test uit dat wordt gebruikt om te kijken of het doel wel is behaald. En in de tussentijd voer je ook een test uit om feedback te krijgen op je werk.

Zo kun je een 5 seconden test uitvoeren om te kijken of men de belofte op je homepage wel begrijpt.

Zelf gebruik ik bij het ontwikkelen van leeromgevingen en online programma’s feedback tests. Hoewel iedere test een andere functie heeft, houd ik van eenvoud en overzicht. En daarom noem ik ze ook gewoon feedback tests.

Dus als ik dan teruggrijp naar de grafiek hierboven zie je dat in ronde 1 zo’n 80%-85% van de problemen boven water komen. Bij test 2 komen er weer extra, nieuwe problemen boven water. Dus uiteindelijk groeit daarmee het bereik van het aantal gevonden problemen nog verder dan die 80%-85%. Dat is dan ook één van de belangrijkste reden om veelvuldig te testen.

Bronnen

Wil je meer lezen? Lees dan onderstaande artikelen van de Nielsen Norman Group.

Why You Only Need to Test with 5 users, Nielsen Norman Group

How Many Test Users in a Usability Study?, Nielsen Norman Group

Categorieën: Online leeromgeving, User Experience en Webdesign